Italien - lørdag den 23. marts 2019

Cefalú

Forrige dag Oversigt Næste dag

Marie stod op med solen og nød den smukke solopgang lige foran camperen. Jeg var lidt for doven, så jeg ventede til solen gav varme fra sig i stedet.

Efter morgenmaden stod den på Cefalús lokale marked. Vi havde nok allerede fået nok af de lokale markeder. Det er de samme ting, der sælges overalt. Men dette marked blev næsten serveret på et sølvfad meget tæt på havnen, så vi gik efter det.

Marie sopper i Middelhavet ved Cefalú
Vores fine parkeringsplads i Cefalú

Markedet skulle ligge tæt på hotel Al Pescatore, men der så ikke ud til at være gang i noget. Vi fulgte skiltene mod Palermo og havde næsten opgivet markedet, da vi nåede rundt i et blødt vejsving. Her dukkede markedet op. Først troede vi, at det var et lille lokal marked, men her var tæt på 100 boder i alt, så der var nok at se på. Først var der grøntsager i lange baner, dernæst krydderier og til sidst tøj og sko. Vi købte kun lidt grønt og nogle flotte kanelstænger.

Marked i Cefalú

Så fortsatte vi rundt om Rocco (den høje klippe ved Cefalú). Vi faldt ind hos en vinhandler, hvor vi kunne smage vinen - og hvor vi kunne købe i litermål. Han solgte også Marsala vin og vi måtte lige smage hans secco version. Den smagte lidt af portvin. Vi købte en liter på plasticflaske. Den kunne nok ikke holde til rejsen over alperne, men så måtte vi fortære den hernede…

Vi gik ned gennem den gamle bydel, der ligger tættest på den 250 meter høje klippe. Vi fandt også frem til vejen, der fører op til en sti til toppen. Men mit knæ havde ikke godt af turen i øjeblikket, så det måtte vi afblæse. Det havde jeg ellers set frem til :(

I stedet gik vi hen på byens Duomo torv, hvor katedralen ligger. Her fandt vi en restaurant og bestilte vaffel med is og en milkshake. Vaflerne kunne de ikke klare, så jeg måtte “nøjes” med en pandekage i stedet. Det var en kæmpeportion, der blev serveret med 3 iskugler i. Det smagte rigtig lækkert, men det var næsten synd, at pakke den gode italienske is ind i pandekagedej. Heldigvis kunne vi dele lidt om det, for ellers var jeg vist gået helt i brædderne.

Cefalú
Dagens diskussioner er færdige...
En lille pandekage med is til Alex
Chiesa di Cefalù

Et af byens stoltheder er et vaskeri fra middelalderen. Der var ikke gjort så meget ud af stedet med skilte, men vi fandt dog frem til det. Her var lavet rindende vand fra en kilde og der var en del sten, som var lavet til, at man kunne skrubbe tøjet derpå. Og så sad der en stor turist midt i det hele med sin mobiltelefon. Fjols!

Ved molen yderst var der en lille sandstrand. Langs stranden lå nogle meget gamle huse, der dannede sit eget lille billede af en lagdelt by. Men solen stod stadig sådan, at husene lå i skygge, så vi måtte tilbage hertil senere på dagen, for at få taget lidt billeder.

Cefalù

Vi gik hjem til camperen og havde dermed været hele turen rundt om den høje klippe.

I camperen fik vi lidt frokost og en spændende italiensk øl. Så var der dømt afslapning et par timer og Marie lagde sig ned på sandstranden lige ved siden af camperen. Jeg gik en tur ud på molen.

Frokost i Cefalù

Hen på eftermiddagen gik vi rundt om klippen igen. Nu lå de gamle huse ved havnen badet i sol, så jeg kunne få min lyst styret med fotograferingen. Vi fortsatte rundt langt kysten, for at få lidt billeder af Cefalú og Rocco sammen. På en stor bred sandstrand lå flere og solbadede. Det var sjovt at se, at da vi ankom til Sicilien for små 3 uger siden, gik alle i vintertøj med halstørklæder og strikkede huer. Nu var det efterhånden skiftet ud med strikketrøjer. Marie og jeg gik i t-shirt og havde også haft korte bukser på flere gange.

Cefalù

Tilbage ved camperen slappede vi af med et godt glas rødvin fra Occhipinti. Aftensmaden bestod af en lækker tomatsalat og rester fra køleskabet. Vores stegte flæsk holdt længe. Der blev passet godt på det.

Marie synes, at månen var flot, da den stod op i aftes, så i dag satte vi os til at holde øje med den, så vi kunne fange den med det samme, den dukkede op. Der gik flere timer med at sidde og spejde efter den. Men den dukkede først op en time senere end dagen før. Så fik vi lært det. Månen står altså ikke op på samme tid hver dag :)

Da den endelig var dukket op ved 21:30 tiden, var vi trætte og tørnede ind.